اهمیت تغذیه کنکور

اهمیت تغذیه دوران کنکور

دوران پیش از کنکور از جمله  دوران های است که برای افراد به شدت استرس زا و اضطراب اور است تغذیه در این دوران کمک بسزایی در میزان فهم و درک مطالب در فرد بوجود می اورد و فرد پشت کنکور و خانواده باید  از اهمیت این موضوع مطلع باشند بر همین اساس ما قصد داریم در قالب مقاله ای از اهمیت تغذیه دوران کنکور برای شما بگوییم پس لطفا مارا تا انتهای مقاله دنبال کنید.

مواد غذایی که ما روزانه به‌ عنوان وعده‌های غذایی یا میان وعده‌ها مصرف می‌کنیم روی سلامتی جسمی و روحی ما تأثیر زیادی دارند. بسیاری از مواد غذایی مصرفی ما نه‌تنها ارزش غذایی ندارند، بلکه برای بدن نیز مضر هستند. آشنایی ما با مواد غذایی سالم در هر دوره از زندگی می‌تواند تأثیرات مثبتی روی سبک زندگی ما داشته باشد.

 داوطلب های کنکور در این سال باید در طول روز بیشتر ساعات خود را به یادگیری و کسب آموزش مطالب درسی بپردازند تا بتوانند  به موفق برسند.

داشتن تغذیه‌ی سالم می‌تواند از کسالت و خواب‌آلودگی، بیماری‌ها، بی‌خوابی، عدم تمرکز و … جلوگیری کرده و حتی یک تغذیه‌ی مناسب می‌تواند قدرت بدنی، حافظه و تمرکز و یادگیری فرد را بالا ببرد تا او بتواند از زمان خود بهترین بهره را برده و بدون خستگی به یادگیری دروس بپردازد.

کمبود برخی ویتامین‌ها که ناشی از تغذیه‌ی نادرست است،می تواند موجب بروز بسیاری از بیماری‌ها در افراد کنکوری ‌شود.

حتی تغذیه‌ی نامناسب و غلط می‌تواند روی خواب فرد نیز تأثیر بدی بگذارد و استراحت کم و بی‌کیفیت، روی یادگیری او نیز تأثیر خواهد داشت. 

در واقع هرچه بیشتر  تغذیه در دوران کنکور را برسی می کنیم از اهمیت ان بیشتر اگاه می شویم و والدین و افراد باید توجه ویژه ای به ان بکنند.

اهمیت تغذیه کنکور

تنظیم برنامه‌ی تغذیه‌ای مناسب

اگر خودتان با انواع مواد غذایی و ویتامین‌ها آشنا هستید، می‌توانید شروع به نوشتن یک برنامه‌ی تغذیه‌ای مناسب برای فرزند خود کنید. اگر خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید می‌توانید از یک پزشک و متخصص تغذیه در این مورد کمک بخواهید. برای آگاهی بهتر و کامل‌تر می‌توانید از کتاب‌های علمی یا سایت‌های معتبر برای به دست آوردن اطلاعات لازم استفاده کنید.

مهم ترین وعده غذایی

صبحانه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در تمام دنیا شناخته شده است و از این‌ جهت اهمیت دارد که کنکوری‌ها بیشتر از ساعات مربوط به بعد از صبحانه برای یادگیری و مطالعه بهره می‌برند، زیرا در ساعات اولیه‌ی صبح میزان یادگیری خیلی بالاتر از دیگر ساعات شبانه روز است ، بنابراین باید وعده‌ی صبحانه را جدی بگیرید.

در این وعده بهتر است از مواد غذایی سالم و پروتئین دار استفاده کنید. دقت کنید در وعده‌ی صبحانه از مواد قندی ساده مانند قند، شکر، مربا و شکلات استفاده نشود. مصرف این‌گونه مواد سبب بالا رفتن ناگهانی قند خون شده که با بالا رفتن سطح انسولین متعاقب آن افت قند خون، خستگی، بی‌حوصلگی و سردرد را در پی خواهد داشت. بهتر است بجای مصرف این مواد از خرما در وعده‌های صبحانه استفاده شود.

تاثیر مکمل ها در تغذیه

برخی از افراد بر این باور هستند که استفاده از مکمل ها می تواند تاثیر بیشتری از مواد غذایی گوناگون داشته باشد ، اما اینطور نیست . بیشتر این مکمل ها نه تنها سودی ندارند بلکه در برخی موارد مواد نگهدارنده به کار رفته در آن ها می تواند اثرات سوءمستقیم و غیرمستقیم در فرایند یادگیری و تمرکز فرد نیز داشته باشد .

اهمیت تغذیه کنکور

توصیه‌های مهم برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب

ماهی را در وعده‌های غذایی فرزندتان بگنجانید، مصرف هفته‌ای دو بار ماهی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند می‌تواند در افزایش قدرت یادگیری فرد مؤثر باشد.
مصرف روزانه یک لیوان شیر برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان مؤثر است.
مصرف لبنیات در کاهش استرس و ایجاد آرامش بسیار مؤثر هستند، پس مصرف آن‌ها را جدی بگیرید.
داوطلبان کنکور باید از مصرف غذاهای حجیم و سنگین پرهیز کنند، غذاهای سرخ‌کرده و پرچرب باعث پر شدن معده و احساس سنگینی در معده شده و متعاقب آن ممکن است اختلال در خواب برای فرد ایجاد کند.
مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان، برنج، سیب‌زمینی و حبوبات در این دوران لازم است زیرا قند کربوهیدرات‌های پیچیده تدریجاً وارد خون می‌شود، درنتیجه اگر فرد دچار افت قند خون شود از این طریق جبران می‌شود.
نوشیدن آب فراوان موجب کاهش خستگی و افسردگی فرد می‌گردد.
مصرف عسل و خرما همراه با شیر علاوه بر رساندن انرژی به کاهش اضطراب و استرس نیز کمک می‌کند. خرما دارای فسفر و کلسیم فراوان است و مصرف آن موجب سرزندگی سلول‌های عصبی و تقویت مغز می‌شود.
رعایت هرم غذایی استاندارد و استفاده از همه‌ی گروه‌های غذایی متنوع و متناسب به شکل متعادل، می‌تواند تمام نیازهای بدن را تأمین کند.
مصرف قهوه و کافئین و نوشابه‌های انرژی‌زا نیز باید در ایام کنکور به حداقل ممکن برسد.
تغذیه در دوره‌ی قبل از امتحان می‌تواند موجب تقویت قدرت فکری، آرامش اعصاب و روان و افزایش قدرت ایمنی بدن شود.

امیدوارم خواندن این مقاله به شما کمک کرده باشد برای خواندن مقالات بیشتر می توانید به صفحه مجله سلامت مراجعه کنید

اگر از مقاله لذت بردید انرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
مشاوره آنلاین در هر کجا

هرجا که هستید رایگان مشاوره دریافت کنید

کارل گوستاو یونگ

ما در همیار مشاور قصد داریم همراه شما باشیم در تمام لحظات زندگیتان با ارائه مقالاتی جامع و کاربردی در زمینه روان و دانستنی های مهم

ارتباط با ما

شما میتوانید از طریق شماره های زیر یا شبکه های اجتمایی با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۰۹۳۷۲۹۵۱۸۳۱

برای ارتباط از طریق ایمیل کلیک

همراه ما باشید در شبکه های اجتمایی

تمامی حقوق این وب سایت برای همیار مشاور محفوظ است