تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان ادمی

تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان

شیوع گسترده  ویروس  کرونا (COVID-19 )  در جهان ممکن است برای  بسیاری از افراد استرس‌زا  و نگران کننده  باشد. ترس و نگرانی در مورد یک بیماری می تواند بسیار زیاد باشد به خصوص در بیماری ها ی همه گیر که در کوتاه مدت بسیاری از افراد به آن مبتلا می شود ما در این مقاله قصد داریم تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان افراد و کودکان را مورد برسی قرار دهیم پس همراه ما باشید.

 ترس از یک بیماری باعث ایجاد احساسات شدید در افراد می شود. مقابله با استرس، باعث می شود شما، افرادی که به آنها اهمیت می دهید و جامعه‌تان قوی‌تر شوید. دقت شود هر کسی نسبت به موقعیت های استرس‌زا و تنش زا واکنش های متفاوتی از خود نشان می‌دهد. نحوه واکنش افراد نسبت به یک موقعیت  استرس زا مثل بیماری  تا حدی به گذشته افراد مربوط است، گذشته ای که افراد را از یکدیگر متمایز می کند.

بعضی از افراد می توانند خود را در موقعیت های استرس زا مثل شیوع ویروس کرونا کنترل کنند و واکنش کمی نشان دهند. در حالی که  بعضی افراد ممکن است واکنش شدید تری نشان دهند.

مشابه افراد زیر:

افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن که در معرض خطر بیشتری در اثر بیماری کرونا جدید (COVID19)قرار دارند.

کودکان و نوجوانان

افرادی که بخاطر مسئولیت‌ شان نسبت به ویروس کرونا جدید (COVID-19 )به دیگران کمک می کنند، مانند پزشکان و سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی یا امدادگران.

افرادی که به دلیل وضعیت خاص از جهت سلامت روانی، مواد مخدر مصرف می‌کنند.(مشابه مواد شبه افیونی برای تسکین درد)

تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان ادمی

استرس و اضطراب در شیوع

استرس در هنگام شیوع بیماری عفونی می تواند متنوع باشد مانند موارد زیر:

ترس و نگرانی برای سلامتی خودتان و عزیزان تان

  • تغییر در الگوی خواب یا تغذیه
  • مشکل در خوابیدن یا تمرکز کردن
  • وخیم تر شدن مشکلات سلامتی مزمن
  • افزایش مصرف الکل، دخانیات یا سایر مواد مخدر

افرادی که از قبل مشکل بهداشت روانی (وسواس فکری عملی) داشته‌اند باید به درمان خود ادامه دهند و به علائم جدید یا بدتر شدن مشکل، توجه داشته باشند.

(شما می توانید با کلیک بر روی لینک به مقاله وسواس فکری عملی بروید و اطلاعات خود را از این اختلال و درمان ان باخبر بشوید.)

مراقبت از خود، دوستان و خانواده‌تان، می تواند در مقابله با استرس به شما کمک کند. کمک به دیگران برای کنار آمدن با استرس خودشان می تواند جامعه شما را نیز قوی تر کند.

بسیاری از افراد اضطراب و استرس  ابتلا به ویروس کرونا را دارند، اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است،

اما اگر شدید و طولانی شود در درازمدت ممکن زندگی  فرد را مختل می‌کند.

اضطراب و استرس زیاد می‌تواند روی سیستم ایمنی افراد تأثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری‌ها تضعیف کند.

دقت کنیم که گوش دادن بیش از حد به اخبار و رسانه ها و پیگیری زیاد یه موقعیت استرس زا مثل ویروس کرونا میتواند استرس مارا افزایش دهد و روحیه افراد خراب کند

فاصله گیری اجتمایی - تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان

پخش اخبار و اطلاعات نادرست

افراد  باید دقت  کنند که قبل از پخش  اخبار ، از درستی  آن‌ اخبار  مطمئن باشند. پخش اخبار نادرست، استرس و نگرانی  اطرافیان شما و جامعه را بی دلیل افزایش می‌دهد زیرا تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان افراد بسیار زیاد است .

همه افراد باید آگاه باشند که این بیماری تنها بیماری کشنده دنیا نیست و خیلی از بیماری های دیگر هستند که به مراتب کشنده ترند حتی جالب است بدانید که احتمال مرگ  افراد مبتلا به ویروس کرونا حدود ۲% است یعنی از هر ۱۰۰ مبتلا ۲ نفر جانشان را از دست می دهند.

پس باید دقت کنیم که علل اصلی نگرانی های مردم ترس و استرس ناشی از اخبار دروغین است.البته نباید  این ویروس را دسته کم بگیریم پس بهتر است افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند و حدالامکان از منزل خارج نشوند.همان( طور که از قدیم گفتن پیشگیری بهتر از دمان است)

افراد برای آرامش روان باید انجام دهندچه کار کنند؟

از تماشا کردن ، خواندن یا گوش دادن به اخبار، از جمله رسانه های اجتماعی فاصله بگیرید. شنیدن مکرر در مورد همه‌گیری‌ها، می‌تواند ناراحت‌کننده باشد خود داری کنید.

مراقب بدن خود باشید. نفس عمیق بکشید، کشش یا حرکات مدیتیشن (یوگا)جسمی را انجام دهید.

سعی کنید وعده های غذایی سالم و متعادل بخورید، به طور منظم ورزش کنید، بخوابید و از الکل و مصرف مواد مخدر دوری کنید.

اگر در قرنطینه خانگی هستید حتما تحرک کافی را داشته باشید و در خانه ورزش کنید

برای خودتان وقت بگذارید. سعی کنید فعالیت‌های دیگری را که از آنها لذت می‌برید انجام دهید.

با دیگران در ارتباط باشید. با افرادی که به آنها اعتماد می‌کنید درباره نگرانی‌های خود و آنچه احساس می‌کنید، صحبت کنید.با مشاور خود صحت کنید وبا راه کار های او آشنا شوید.

اگر استرس در طول فعالیت‌های روزانه، برای چندین روز پیاپی ادامه داشت، با مشاور یا روانشناس تماس گیرید .

 در کاهش استرس خود ودیگران بکوشید

به اشتراک گذاشتن حقایق درست  در مورد ویروس کرونا و درک خطر واقعی برای خودتان و افرادی که به آنها اهمیت می دهید، می تواند شیوع را کم ‌استرس‌تر کند.

برای کاهش استرس و تاثیرات روانی ویروس کرونا در منزل میتوانی از شبکه ها ی مجازی برای ارتباط سالم با خانواده و دوستان استفاده کنید.

ارتباط سالم با افراد یکه دوستشان دارید می تواند این استرس را کاهش دهد.

درباره مراقبت از سلامت عاطفی خود بیشتر مطالعه کنید.

کودکان و نوجوانان، تا حدودی متناسب با آنچه از  افراد بزرگسالان پیرامون خود می بینند، واکنش نشان می دهند.

هنگامی که والدین و مراقبان با آرامش و اطمینان با ویروس کرونا برخورد می کنند، می توانند بهترین پشتیبانی را برای فرزندان خود ارائه دهند.

در صورت آمادگی بهتر، والدین می توانند به اطرافیان به ویژه کودکان قوت قلب بیشتری بدهند.

همه کودکان و نوجوانان به یک روش به استرس پاسخ نمی دهند. برخی از تغییرات روحی متداول شامل موارد زیر است:

  • گریه یا ناراحتی بیش از حد در کودکان کم سن
  • بازگشت به رفتارهایی که از آن خارج شده‌اند (به عنوان مثال، شب ادراری)
  • نگرانی یا غم بیش از حد
  • عادات ناسالم خوردن یا خوابیدن
  • کج خلقی و رفتارهای “تخلیه ی هیجانی” در نوجوانان
  • عملکرد ضعیف در مدرسه یا گریز از مدرسه
  • مشکل در دقت، توجه و تمرکز
  • اجتناب از فعالیت هایی که در گذشته از آنها لذت می‌بردند
  • سردردهای غیرقابل ‌توضیح یا درد بدن
  • استفاده از الکل، دخانیات یا سایر مواد مخدر
تاثیر کرونا در کودکان - تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان

حمایت از کودکان در بحران شیوع کرونا

برای صحبت در باره ویروس کرونا با کودک یا نوجوان خود وقت بگذارید.

به سوالات  انها پاسخ دهید و حقایق مربوط به ویروس کرونا  را به روشی که کودک یا نوجوان شما می‌توانند درک کنند، با آنها در میان بگذارید.

به کودک یا نوجوان خود اطمینان دهید که از امنیت برخوردار است.

اگر آنها ناراحت هستند به آنها بگویید اشکالی ندارد.

نحوه برخورد با استرس خود را با آنها در میان بگذارید تا آنها بتوانند از شما یاد بگیرند که چگونه از عهده آن بر آیند.

قرار گرفتن خانواده‌تان را در معرض پوشش اخبار این رویداد، از جمله رسانه‌های اجتماعی، محدود کنید. کودکان ممکن است آنچه را که می‌شنوند نادرست تفسیر کنند و از چیزی که نمی‌فهمند، وحشت کنند.

 سعی کنید از روند کارهای روزمره پیروی کنید.

اگر مدارس تعطیل هستند، برنامه‌ای را برای فعالیت های یادگیری و فعالیت‌های آرامش‌بخش یا تفریحی ایجاد کنید.

نقش یک الگو را داشته باشید. استراحت کنید، بخوابید، ورزش کنید و غذا بخوریدو با دوستان و اعضای خانواده خود  با شبکه های اجتمایی  در ارتباط باشید.

خروج از قرنطینه- تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان
خروج از قرنطینه

جدا بودن از دیگران اگر ارائه‌دهنده خدمات درمانی فکر می‌کند ممکن است در معرض کووید-۱۹ قرار داشته باشید، حتی اگر بیمار نشوید، می‌تواند استرس‌زا باشد.

همه افراد بعد از بیرون آمدن از قرنطینه احساسات متفاوتی دارند. برخی از احساسات عبارتند از:

احساسات مختلط، از جمله تسکین پس از قرنطینه

برای سلامتی خود و عزیزان‌تان بترسید و نگران باشید

از تجربه نظارت بر خود یا تحت نظارت دیگران بودن برای علائم و نشانه‌های COVID-19 استرس بگیرید

غم، عصبانیت یا ناامیدی به دلیل اینکه دوستان یا عزیزان ترس بی‌اساس از سرایت بیماری در تماس با شما را دارند، حتی اگر مشخص شده باشد که سرایت‌دهنده نیستید

در مورد عدم توانایی در انجام کارهای عادی یا وظایف والدین در دوران قرنطینه، احساس گناه می کنید

سایر تغییرات عاطفی یا بهداشت روانی

همچنین ممکن است کودکان یا کسانی که آنها می شناسند از قرنطینه رها شده باشند، این کودکان احساس ناراحتی کنند یا احساسات قوی دیگری داشته باشند.

می توانید به فرزندتان کمک کنید که با آن احساسات مقابله کنند.

امیدوارم خواندن این مقاله (تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان )به شما کمک کرده باشد برای خواندن مقالات بیشتر می توانید به صفحه مجله سلامت مراجعه کنید

اگر از مقاله لذت بردید انرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
مشاوره آنلاین در هر کجا

هرجا که هستید رایگان مشاوره دریافت کنید