اختلالات خواب

اختلالات خواب

خواب یکی از نیازهای اصلی و ضروری انسان است که فواید روحی و جسمی بسیاری دارد، ازجمله این فواید  تقویت حافظه، کاهش استرس، افزایش تمرکز، کمک به ثابت نگه داشتن وزن اشاره کرد و اختلالات خواب باعث برهم زدن ریتم شبانه روزی در فرد می شود که مشکلات زیادی برای فرد به وجود می آورد .

بعضی از مردم به ‌محض آنکه سرشان را روی بالش می‌گذارند، خواب ‌شان می‌برد، اما به ‌خواب رفتن بقیه چندین ساعت طول می‌کشد یا چندین بار بیدار شدن از خواب در شب را تجربه می‌کنند.

نداشتن خواب کافی یا باکیفیت، می‌تواند عوارض جبران‌ ناپذیری روی بدن داشته باشد. شاید شما بتوانید اثرات ظاهری یک یا چند شب بی‌ خوابی را با چرت زدن در وسط روز و چند لیوان قهوه از بین ببرید، اما اگر این مشکل دائمی یا مزمن شود، آنگاه اوضاع واقعا از کنتر‌تان خارج خواهد شد.

درصد زیادی از مردم با نوعی اختلال خواب دست ‌و پنجه نرم می‌کنند. اگر شما هم جزء این افراد هستید یا کسی را می‌شناسید که مدت‌هاست از بی خوابی و اختلالات خواب شکایت می‌کند، مطلب زیر را از دست ندهید!

اختلالات خواب

اختلالات خواب چیست؟

اختلالات خواب، شرایطی هستند که بر توانایی خوب خوابیدن به‌ طور منظم تأثیر می‌گذارند و فرد نمی تواند درست بخوابد یا به طور منظم بخوابد. این اختلالات  علل گو نا گونی دارد و هر روز با پیشرفت تکنولوژی  یشتر  می شود از عوامل اختلال در خواب می توان  یک بیماری جسمی اشد یا روحی

 

بیشتر افراد گاهی ‌اوقات به ‌علت استرس، برنامه‌های فشرده و فشار های روحی و… اختلالات خواب را تجربه می‌کنند.

انواع اختلال خواب

بسته به نوع اختلال خواب، افراد ممکن است به ‌سختی به‌ خواب بروند و در طول روز به ‌شدت احساس خستگی کنند. کمبود خواب می‌تواند روی انرژی، خلق‌وخو، تمرکز و سلامت کلی تأثیر بدی   بگذارد.

در برخی موارد، اختلالات خواب می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل سلامت جسمی یا روحی باشند. این‌گونه اختلالات خواب معمولا با درمانِ علت زمینه‌ای برطرف می‌شوند. هنگامی‌که اختلالات خواب در اثر یک بیماری دیگر ایجاد نشده باشند، درمان معمولا شامل ترکیبی از درمان‌های پزشکی و تغییرات سبک زندگی  مثل رژیم های غذایی سالم است

اگر حدس می‌زنید که ممکن است یک نوع اختلال خواب داشته باشید، لازم است فورا برای تشخیص و درمان آن به پزشک یا مشاور مراجعه کنید.

اختلالات خواب در صورتی‌ که درمان نشوند، عوارض منفی ایجاد می‌کنند که می‌توانند به مشکلات سلامتی بیشتر منجر شوند. آنها می‌توانند بر عملکرد شما در محل کار تأثیر بگذارند، باعث تنش و کشمکش در روابط شوند و در توانایی شما برای انجام فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد کنند.

علائم  اختلالات خواب می‌توانند بسته به شدت و نوع اختلال خواب، متفاوت باشند مثل علائمی چون دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی حوصلگی کم اشتهایی. همچنین اگر اختلالات خواب در نتیجه‌ی یک بیماری دیگر به ‌وجود آمده باشند، ممکن است علائم مختلف و متنوعی از خود بروز دهند.

اختلالات خواب

علائم اختلالات خواب

مشکل در خوابیدن( دیر خوابیدن یا زود خوابیدن)

احساس خستگی در طول روز و بی حو صلگی

چرت زدن در طول روز(به علت کم خوابی)

تحریک‌پذیری یا اضطراب و استرس

عدم تمرکز در کار ها

افسردگی

چه عواملی باعث اختلالات خواب می‌شود؟

عوامل زیادی برای ایجاد اختلال در خواب وجود. در بسیاری از موارد، اختلالات خواب در نتیجه‌ی یک مشکل سلامتی ارثی به‌وجود می‌آیند.مانند:

۱٫ آلرژی‌ها و مشکلات تنفسی

آلرژی‌ها، سرماخوردگی ها و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌توانند تنفس را در شب دشوار کنند. ناتوانی در تنفس از طریق بینی نیز می‌تواند باعث مشکلات خواب شود.

۲. نوکتوریا

نوکتوریا یا تکرر ادرار شبانه ممکن است باعث شود چندین بار در طول شب از خواب بیدار شوید که همین در خواب‌تان اختلال ایجاد می‌کند.

عدم تعادل هورمونی و بیماری‌های دستگاه ادراری می‌توانند در ایجاد این وضعیت نقش داشته باشند. اگر تکرر ادرار شما با خونریزی یا درد همراه است، حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

۳٫درد مزمن

درد ثابت و دائمی می‌تواند به ‌خواب رفتن را دشوار کند. حتی ممکن است پس از به ‌خواب رفتن، شما را از خواب بیدار کند. برخی از شایع‌ترین علل درد مزمن عبارت ‌اند از:

آرتروز؛

سندروم خستگی مزمن؛

فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن)؛

بیماری التهابی روده؛

سردرد مداوم؛

کمردرد مداوم

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب، اغلب بر کیفیت خواب تأثیر منفی می‌گذارند.

در این شرایط به‌ خواب رفتن یا در خواب ماندن برای شما دشوار می‌شود. کابوس دیدن، حرف زدن در خواب یا راه رفتن در خواب نیز ممکن است خواب ‌تان را برهم بزند.

انواع اختلالات خواب چه هستند؟

انواع اختلال در خواب بسیار کسترده است اما مهم ترین های ان عبارت است از.

۱. بی‌خوابی

بی ‌خوابی – اختلالات خواب

بی‌ خوابی عبارت است از ناتوانی در به ‌خواب رفتن یا در خواب ماندن. بی ‌‌خوابی می‌تواند به ‌خاطر پرواز زدگی (jet leg)، استرس و اضطراب و هورمون‌ها یا مشکلات گوارشی ایجاد شود؛ همچنین ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری دیگر باشد. بی ‌خوابی برای سلامت کلی و کیفیت زندگی شما بسیار مضر است و می‌تواند باعث بروز مشکلات زیر شود:

افسردگی

اِشکال در تمرکز؛

تحریک‌پذیری؛

افزایش و زنغ

ایجاد اختلال در عملکرد شما در مدرسه یا محل کار.

متأسفانه بی ‌خوابی در ایالات‌متحده، بسیار شایع است. تقریبا ۵۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی در برهه‌ای از زندگی‌شان دچار بی‌ خوابی می‌شوند. این اختلال بیشتر از همه در میان سالمندان و زنان دیده می‌شود.

سه نوع بی‌ خوابی وجود دارد:

مزمن: هنگامی‌که بی ‌خوابی به‌ طور منظم برای حداقل یک ماه ادامه دارد.

متناوب: هنگامی‌که بی ‌خوابی به ‌صورت دوره‌ای اتفاق می‌افتد.

گذرا: هنگامی‌که بی‌ خوابی در هر بار فقط برای چند روز طول می‌کشد.

۲. آپنه‌ی خواب

آپنه‌ی خواب بروز وقفه‌های تنفسی در طول خواب است. این یک وضعیت پزشکی جدی است که باعث می‌شود، بدن اکسیژن کمتری دریافت کند و همچنین می‌تواند شما را در طول شب از خواب بیدار کند.

۳. پاراسومنیاها

پاراسومنیاها، گروهی از اختلالات خواب هستند که باعث حرکات و رفتارهای غیرطبیعی در هنگام خواب می‌شوند. آنها عبارت‌اند از:

راه رفتن در خواب؛

حرف زدن در خواب؛

ناله کردن در خواب؛

کابوس‌های شبانه؛

شب‌ادراری؛

دندان قروچه یا فشردن فک‌ها روی هم.

نارکولپسی

نار کولپسی حملات خوابی است که در طول روز اتفاق می‌افتند. 

این بدان معناست که شما ناگهان احساس خستگی می‌کنید و بدون اطلاع به‌ خواب می‌روید. این اختلال اغلب می‌تواند به فلج خواب نیز منجر شود؛ وضعیتی که باعث می‌شود شما قادر نباشید بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، بدن‌تان را حرکت دهید.

هرچند نارکولپسی ممکن است به ‌خودی‌ خود رخ دهد، اما معمولا به اختلالات عصبی خاصی مانند اسکلروز چندگانه یا ام اس (MS) مربوط است.

چشم‌انداز اختلالات خواب

اثرات اختلالات خواب می‌توانند آن‌قدر مخرب باشند که شما به کمک فوری نیاز پیدا کنید. متأسفانه حل مشکلات خواب طولانی‌مدت به زمان بیشتری نیاز دارد. بااین‌حال اگر برنامه‌ی درمانی‌تان را به‌دقت دنبال کنید و به‌طور منظم با پزشک‌تان در ارتباط باشید، درنهایت می‌توانید راهی برای غلبه بر این مشکل و داشتن خوابی بهتر پیدا کنید..

از شما متشکریم که مقاله را مطالعه کرده اید برای مطالعه مقالات بیشتر لطفا به صفحه مجله سلامت رجوع کنید

اگر از مقاله لذت بردید انرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
Share on telegram
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
کارل گوستاو یونگ

هرجا که هستید رایگان مشاوره دریافت کنید

کارل گوستاو یونگ

ما در همیار مشاور قصد داریم همراه شما باشیم در تمام لحظات زندگیتان با ارائه مقالاتی جامع و کاربردی در زمینه روان و دانستنی های مهم

همراه ما باشید در شبکه های اجتمایی