کابوس دیدن و دلایل آن

کابوس و دلایل دیدن آن

یکی از انواع اختلالات خواب  کابوس های شبانه است که سیستم عصبی را تحریک و فرد را بیدار و بیقرار می کند، در واقع بسیاری از ما  گاهی اوقات کابوس میبینیم و از خواب بیدار میشویم ما در این مقاله قصد داریم کابوس و دلایل دیدن آن را  برای شما توضیح دهیم پس  حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 اصلا کابوس در معنای لغوی چیست؟ کابوس عبارت است از مجموعه خواب ها و رویا های ناگوار و ناخوشایند  که باعث ترس و تحریک سیستم عصبی و بیدار شدن فرد را از خواب بیدار می کند.

کابوس ها دلایل گوناگونی دارند  که در ادامه مقاله  شمارا با چند مورد آن آشنا می کنیم.

دلایل دیدن کابوس در خواب

کابوس ها اکثر با احساس نگرانی، ناامنی و اضطراب دوست می باشند که این حالات واکنش طبیعی نسبت به رویاهای وحشتناک هست.

 معمولاً در اواخر شب و در مرحله REM خواب (خوابی که همراه با حرکات سریع چشم است) اتفاق می‌افتند. و آغاز آنها از سنین ۴ تا ۶ سالگی هست و بیشترین شیوع در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی هست.

مشاهده کابوس الزاما غیر طبیعی نیست. (افراد نابینا رویا های ناگوار و یا کلا خواب نمی بینند)

تقریبا همه ی افراد طی عمرشان کابوس دیده اند و ۵۰ درصد بزرگسالان گاهی دچار کابوس می شوند؛

اما کابوس ها ی هر فرد دارای معانی و نکات روانشناسی است که با مطالعه و دقت در زندگی ان فرد این معانی پدیدار می شوند.

این رویا های ناگوار حول محور زندگی شخصی و روانی بیننده خواب ساخته می شود.در واقع می‌توان گفت خواب و کابوس هر فرد معرف حالات روانی و حالات روحی اوست.

زمانی که انسان در زندگی خود تحت تاثیر فشارهای روانی قرار می‌گیرد مسلما یکی از تغییرات مهمی که مقدور هست رخ دهد، تغییر در خواب و مشاهده کابوس است.

 

کابوس دیدن و دلایل آن

دلایل تکرار شدن یک کابوس

در بیشتر اوقات افراد تحت تنش های  روانی اکثرا دچار کابوس می شوند.

کابوس نوعی از حملات اضطراب به هنگام خواب هست و  همیشه نشان دهنده یک مرضی نیست ممکن است و گاهی بر اثر کتاب یا فیلم های ترسناک باشد.

کابوس ها معمولا تجلی اتفاقات روزمره، دغدغه های فکری،ناراحتی ها، نگرانی های هیجانی و عاطفی خواب بیننده هست.

اگر فرد، خواب هایی با یک محتوا و بطور مکرر میبیند نشان میدهد که یک مسئله، یک اختلال یا یک موضوع فکر وی را آزار می دهد. مثلا فردی که دائم خواب میبیند دارد از دست فردی فرار می کند، به نظر می‌آید که اساس اضطراب، خود را در ناخودآگاه به این فرم نشان می‌دهد.

۷ توصیه برای پیشگیری از کابوس

۱- قبل از خوابیدن، کاغذ و قلم کنار رختخواب بگذارید و به محضی  که بیدار شدید کابوس هایی راکه دیده اید ، بنویسید .

پس از یادداشت به مدت یک یا دو دقیقه افکار، احساسات و خاطره هایی را که نسبت به کل و اجزاء ان رویای ناگوار و ترسناک در شما بیدار می‌شود، بنویسید.

پس از نوشتن  به این پرسش ها پاسخ دهید:

  • هر یک از افراد و اشیاء درون کابوس شما، چه حالت و رفتاری دارند؟
  • درمورد انها چه موضع و حالتی داشته اید؟ (با این کار بار روانی کاوس کم میشود و ترس فرد فروکش میکند)

۲- درباره کابوس هایتان حرف بزنید.و انها را را برا ی افراد تعریف کنید

آنها رابه دنیای بیرون منتقل و سعی کنید ریشه این کابوس ها را بیابید.

۳- از خود بپرسید هم اکنون در زندگی‌تان چه چیز شما را نگران می کند؟!

  • وقتی نگران هستید به چه می اندیشید؟
  • چه تصویری در ذهنتان می‌آید؟ آیا با همین نگرانی ها به رخت خواب میروید؟
  • آیا همه ی وقت نگران هستید یا وقت خاصی دچار نگرانی و اضطراب میشوید؟

لازم هست نگرانی ها، دغدغه های ذهنی، ترس ها و افکارتان را مرور و بررسی کنید.

۴- وضعیت خانوادگی و شغلیتان را بررسی کنید.

  • آیا در حال حاضر رضایت و آرامش کافی در منزل دارید؟
  • آیا در رابطه با همسرتان احساس آرامش می‌کنید؟
  • اگر مسئله ای هست که به حل و پیگیری نیاز دارد پیشنهاد می‌شود آن را برطرف کنید. زیرا قضایا اضطراب زا به میزان زیادی می‌تواند کابوس هایتان را تشدید کندو سبب تداوم آن شود.

۵- از خوردن پیش از خوابیدن خودداری کنید.

خوردن پیش از رفتن به رخت خواب میتواند سبب دیدن کابوس شود. زیرا غذا سرعت متابولیسم شما را افزایش می‌دهد و سیگنال‌ هایی به مغز ارسال میکند که فعال‌تر شود؛بنابر این بهتر هست از صرف غذا یا میان وعده پیش از خواب پرهیز کنید، به مخصوصاً غذاهایی که قند زیادی دارند.

۶- حتما استرس تان را کاهش دهید.

  • اضطراب می‌تواند در رویا های ناگوار شبانه نقش داشته باشد. بنابر این زمانی در روز را صرف آرام سازی بدن و ذهن کنید (بهترین کار برای ارام سازی وارامش جسم و روح انجام حرکات یوگا است) و با ذهنی آرام به رخت خواب بروید.
  • فعالیت هایی مثل عبادت و دعا کردن می‌تواند باعث کاهش تشنج شما شود و شما را آرام کند.
  • فعالیت های دیگری مثل مطالعه، دویدن، بافتنی  یا وقت گذرانی و صحبت کردن ا خانواده و عزیزان، میتواند اضطراب را کاهش دهد.
  • درضمن پیشنهاد میشود پیش از خواب حمام گرم بگیریدتا به خالی شدن ذهنتان از اضطراب های روز و آرام شدن شما کمک کند.

۷- اتاق خواب خود را به محیطی آرام تبدیل کنید.

اتاق خواب خودرا تمیز و مرتب نگه دارید، به اندازه کافی آن را تاریک کنید و دمای اتاق را مساعد کنید «خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد». مطمئن شوید رخت خواب‌تان راحت هست.

اتاق خواب را مختص خواب کنید و از کار کردن در آن بپرهیزید چون سبب می‌شود اتاق خواب برایتان با اضطراب دوست باشد.

کابوس دیدن و دلایل آن

هشدار در مورد کابوس دیدن

اگر کابوس مشاهده تان پس از یک ماه متوقف نشد، باید به دنبال کمک حرفه ای باشید.و به روان شناس یا مشاور مراجعه کنید

 

اگر دائم در فائق آمدن بر مسئله ای در زندگی مشکل داریدو همه ی وقت درمورد آن موضوع کابوس میبینید با مشاور صحبت کنید.

امیدوارم خواندن  مقاله کابوس و دلایل دیدن آن به شما کمک کرده باشد برای خواندن مقالات بیشتر می توانید به صفحه مجله سلامت مراجعه کنید

اگر از مقاله لذت بردید انرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید

Share on telegram
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
مشاوره آنلاین در هر کجا

هرجا که هستید رایگان مشاوره دریافت کنید